Istraživanje međunarodnog tima znanstvenika otkriva nove detalje o ponašanju centromera i evoluciji stanične diobe

Znanstvenici su otkrili da se centromere sastoje od dva dijela koji se vežu za mikrotubule. Ovo otkriće unapređuje razumijevanje diobe stanica i može pomoći u istraživanju stanica raka.

Photo by: objava za medije/ objava za medije

Međunarodni tim znanstvenika, uključujući grupu prof. dr. sc. Ive Tolić s Instituta Ruđer Bošković (IRB), nedavno je objavio značajno istraživanje o diobi stanica u prestižnom časopisu "Cell". U ovom istraživanju otkriveni su novi uvidi o ponašanju centromera tijekom diobe stanica. Centromere su ključne strukture koje osiguravaju pravilnu raspodjelu kromosoma tijekom diobe stanica. One djeluju kao kontrolni tornjevi, omogućujući pravilno vezivanje kromosoma na mikrotubule. Mikrotubuli su tanke, šuplje cjevčice unutar stanice koje pomažu u održavanju oblika stanice, transportu tvari i razdvajanju kromosoma. Koristeći napredne tehnologije poput super-rezolucijske mikroskopije, elektronske tomografije i modeliranja polimera, znanstvenici su otkrili da se centromere sastoje od dva dijela. Svaki dio veže se za različite snopove mikrotubula koji pomažu u razdvajanju kromosoma. U stanicama raka često dolazi do problema kada se ti dijelovi previše razdvoje, što može dovesti do pogrešaka u diobi kromosoma i ozbiljnih zdravstvenih problema.

Međunarodna suradnja i priznanje
Prof. dr. sc. Iva Tolić istaknula je važnost međunarodne suradnje u ovom istraživanju. Ovo istraživanje je rezultat suradnje timova iz Nizozemske, Velike Britanije, Japana, Njemačke i Hrvatske. Posebno priznanje dobio je rad na naslovnici časopisa, koju je izradila Simona Lafirenze iz tima prof. Geerta Kopsa sa Sveučilšta u Utrechtu. Rezultati istraživanja posebno su važni za razumijevanje kako se stanice raka formiraju. Prof. Tolić je naglasila da njezin tim otkrio kako u stanicama raka, poput osteosarkoma i visokog stupnja seroznog raka jajnika, zaostali kromosomi često ostaju ''zaglavljeni'' zbog nepravilnog vezivanja na mikrotubule.

Novo otkriće o evoluciji stanične diobe
Uz ovaj rad, tim prof. Tolić sudjelovao je i u istraživanju o evoluciji diobe stanica, objavljenom u časopisu Nature. Ovo istraživanje, koje uključuje timove iz Heidelberga, Lausanne, Groningena i IRB-a, otkriva vezu između životnog ciklusa organizma i načina na koji se njegove stanice dijele. Različite vrste morskih protista imaju preferencije za otvorenu ili zatvorenu mitozu ovisno o fazi njihovog životnog ciklusa. Ovo istraživanje otkriva da je način na koji se stanice dijele kod životinja možda postojao puno prije samih životinja. Dr. sc. Monika Trupinić analizirala je arhitekturu i kiralnost vretena kod protista, što je bilo ključno za razumijevanje sličnosti i razlika u usporedbi s vretenima različitih organizama.

Financiranje i podrška
Oba istraživanja tima s IRB-a financirana su projektom Europskog istraživačkog vijeća (ERC), dodijeljenim prof. dr. sc. Ivi Tolić i prof. dr. sc. Nenadu Pavinu. Ovaj ERC Synergy grant vrijedan je 10 milijuna eura, a uključuje suradnju s nizozemskim Institutom Hubrecht i američkim MIT-om. Dodatne informacije o financiranju istraživanja objavljenog u Naturu: Istraživanje Monike Trupinić podržano je projektom "Razvoj karijera mladih istraživača - izobrazba novih doktora znanosti" Hrvatske zaklade za znanost. Prof. Iva M. Tolić zahvaljuje na podršci Europskom istraživačkom vijeću (ERC Synergy grant, GA 855158), Hrvatskoj zakladi za znanost (HRZZ projekt IP-2019-04-5967) te projektima sufinanciranim od strane Vlade Republike Hrvatske i Europske unije putem Europskog fonda za regionalni razvoj - Operativnog programa konkurentnost i kohezija: Centar izvrsnosti QuantiXLie (KK.01.1.1.01.0004) i IPSted (KK.01.1.1.04.0057).

Kreirano: utorak, 16. srpnja, 2024.